عنوان بنر
هاست رايگان هاست رايگان

شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی

DEPARTMENT OF COMMERCE NOOROLHODA

با سلام .شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی نمایندگی گوشی های لنوو و شرکت نداگستر در اصفهان.با توجه به اینکه گوشی های لنوو در اول راه معرفی خود می باشند و قیمت های بسیار مناسبی نسبت به امکانات خود دارند در نظر داریم تا محصولات خود را با قیمت مناسب جهت عرضه در سطح استان اصفهان و دیگر استانها ارائه نماییم.
لازم به ذکر است سایت این مجموعه تا چند ماه آینده راه اندازی می شود و شما می توانید از این پس مشخصات و اطلاعات محصولات مورد نیازتان را از این سایت تهیه نمایید.
با تشکر
مدیریت شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی

طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱ ق.ظ

تفاوت بین پردازنده های Core i3 ، Core i5 ، Core i7 اینتل چیست ؟

تفاوت بین پردازنده های Core i3 ، Core i5 ، Core i7 اینتل چیست ؟


corei357

Core i3 ، Core i5 ، Core i7 تفاوت ها به طور خلاصه

اگر به دنبال یک پاسخ ساده و واضح هستید به طور کلی می توان گفت پردازنده های Core i7 از پردازنده های Core i5 بهتر هستند و آن ها نیز به نویه خود از پردازنده های Core i3 بهتر هستند. اشتباه نکنید ، نه پردازنده های Core i7 هفت هسته دارند و نه پردازنده های Core i3 دارای سه هسته هستند. این اعداد به سادگی بر توانایی پردازش نسبی این پردازنده ها دلالت دارند. سطوح نسبی توانایی پردازشی آن ها همچنین با درجه بندی ستاره ای پردازنده اینتلشان نشان داده می شود ، که بر مجموعه ای از معیارهای وابسته به تعداد هسته هایشان پایه ریزی شده است. سرعت ساعتی ( به GHz ) ، اندازه کش ( Cache ) و همچنین تعدادی تکنولوژی جدید اینتل مانند Turbo Boost و Hyper-Threading.

پردازنده های Core i3 با ۳ ستاره درجه بندی شده اند ، پردازنده های Core i5 دارای ۴ ستاره هستند و پردازنده های i7 هم ۵ ستاره دارند. اگر از این که درجه بندی ها از ۳ ستاره شروع می شوند تعجب کرده اید باید بدانید که در حقیقت این گونه نیست. پردازنده های اولیه اینتل – Celeron  و Pentuim – به ترتیب یک و دو ستاره می گیرند.

نکته : پردازنده های Core می توانند از نظر این که برای چه دستگاه هایی ساخته شده اند دسته بندی شوند ، که در این صورت می توان آن ها را به دو گروه دسته بندی کرد ، پردازنده های ویژه لپ تاپ و پردازنده های ویژه کامپیوتر های رومیزی. هر یک از این گروه ها ویژگی های فنی مربوط به خود را دارند. برای جلوگیری از پیچیده شدن و ایجاد سر در گمی ، در این مقاله بر روی پردازنده های ویژه کامپیوتر های رو میزی تمرکز می کنیم. همچنین توجه داشته داشته باشید که تمرکز ما بر روی پردازنده های Core نسل دوم ( Sandy Bridge ) است.

ر مورد پردازنده های Desktop :

Turbo Threads Cores Desktop Processor
Yes ۸ ۴  Intel Core i7
Yes ۴

۲ or 4

 Intel Core i5
No ۴

۲ or 4

 Intel Core i3

تعداد هسته ها

هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد ، کار ( thread ) های بیشتری به صورت همزمان می تواند انجام شود. کمترین تعداد هسته ها در پردازنده های Core i3 وجود دارد که فقط ۲ هسته دارند. در حال حاضر تمام پردازنده های Core i3 دو هسته ای هستند. در حال حاضر تمام پردازنده های Core i5 به جز i5-661 ، چهار هسته ای هستند.  پردازنده Core i5-661 فقط دو هسته دارد ، با سرعت ساعتی ۳٫۳۳GHz. به خاطر داشته باشید که تمام پردازنده های Core i3 هم دو هسته ای هستند. به علاوه پردازنده i3-560 هم ۳٫۳۳GHz سرعت دارد ، و در عین حال بسیار ارزان قیمت تر هم هست. این طور به نظر می رسد که پردازنده i3-560 Core خرید بهتری نسبت به Core i5-661 است. پس جریان از چه قرار است؟

در حال حاضر می خواهیم از این فرصت استفاده کنیم تا توضیح دهیم چگونه تعدادی از فاکتورها بر توانایی پردازشی کلی یک پردازنده تاثیر می گذارند و تعیین کنیم آیا این پردازنده باید یک پردازنده i3 محسوب شود یا یک i5 یا یک i7.

حتی اگر پردازنده i5-661 در حالت نرمال سرعت ساعتی معادل با Core i3-560 داشته باشد و حتی اگر دارای تعداد هسته های یکسان باشند ، پردازنده i5-661 از یک تکنولوژی بهره می برد که با نام Turbo Boost شناخته می شود.

تکنولوژی Turbo Boost اینتل

تکنولوژی Intel Turbo Boost به پردازنده امکان می دهد تا در زمان نیاز به صورت داینامیک سرعت ساعتی اش را افزایش دهد. حداکثر مقداری که در هر زمان Turbo Boost می تواند سرعت ساعتی را افزایش دهد به تعداد هسته های فعال ، برآورد مصرف فعلی ، بر آورد مصرف انرژی و حرارت پردازنده وابسته است.

برای پردازنده Core i5-661 حداکثر فرکانس ممکن پردازنده ۳٫۶GHz است. به دلیل این که هیچ یک از پردازنده های Core i3 دارای تکنولوژی Turbo Boost نیستند ، پردازنده i5-661 می تواند در صورت نیاز از آن ها سریع تر باشد. به دلیل آن که همه پردازنده های Core i5 به آخرین ورژن از این تکنولوژی ، یعنی turbo Boost 2.0 مجهز شده اند ، تمامیشان می توانند از هر پردازنده Core i3 سریع تر باشند.

اندازه کش ( Cache )

هر زمان که CPU تشخیص دهد که مکررا از داده های یکسانی استفاده می کند ، این داده ها را در حافظه کش خود ذخیره می کند. کش دقیقا مانند رم است ، فقط سریع تر است – زیرا در خود پردازنده قرار دارد. هم RAM و هم Cache به عنوان فضایی برای نگه داری داده هایی که متناوبا مورد استفاده قرار می گیرند عمل می کنند. بدون آن ها CPU مجبور خواهد بود که دائما داده ها را از روی هارد دیسک بخواند که زمان بسیار بیشتری را نیاز خواهد داشت.

اساسا ، RAM تعامل با هارد دیسک را به حداقل می رساند در حالی که کش تعامل با رم را به حداقل می رساند. بدیهیست با کش بزرگ تر به داده های بیشتری می توان دسترسی سریع داشت. همه پردازنده های Core i3 دارای ۳ مگابایت کش هستند. همه پردازنده های Core i5 ، مجددا به جز i5-661 ( فقط ۴ مگابایت ) ۶ مگابایت کش دارند و در نهایت همه پردازنده های Core i7 دارای ۸ مگابایت کش هستند. این مسئله به وضوح یکی از دلایلی است که چرا یک پردانده Core i7 بهتر از یک Core i5 و یک Core i5 بهتر از یک Core i3 عمل می کند.

تکنولوژی Hyper-Threading

به بیان ساده در هر لحظه فقط یک فرمان می تواند در یک هسته پردازش شود. بنابراین اگر یک CPU دو هسته ای باشد ، پس به صورت فرضی تنها دو فرمان به صورت همزمان می تواند مورد پردازش قرار گیرد. هرچند ، اینتل یک تکنولوژی به نام Hyper-Threading را معرفی کرده است. این تکنولوژی یک هسته را قادر می سازد که چند فرمان را پردازش کند.

مثلا یک پردازنده Core i3 که فقط دو هسته دارد ، می تواند در حقیقت دو فرمان را در هر هسته اجرا کند. به عبارت دیگر در مجموع چهار فرمان می تواند به صورت همزمان اجرا شود. بنابراین حتی اگر پردازنده های Core i5 چهار هسته ای باشند ، از آنجا که این پردازنده ها از تکنولوژی Hyper-Threading پشتیبانی نمی کنند ( مجددا به غیر از i5-661 ) تعداد فرمان هایی که در هر لحظه می توانند پردازش کنند تقریبا معادل همتایان Core i3 شان است.

این یکی از دلایل بسیاری است که چرا پردازنده های Core i7 بهترین هستند. نه تنها چها هسته ای هستند بلکه از تکنولوژی Hyper-Threading هم پشتیبانی می کنند. بنابراین در مجموع ۸ فرمان به صورت همزمان می تواند در آن ها اجرا شود. این ویژگی را با ۸ مگابایت کش و تکنولوژی Turbo Boost اینتل که همه پردازنده های i7 دارند ترکیب کنید و خواهید دید که چه چیزی پردازنده های i7 را از هم نوعانش مجزا می کند.

خلاصه این که اگر می خواهید کارهای زیادی را به صورت همزمان بر روی PC خود انجام دهید پس شاید ارزشش را داشته باشد که کمی بیشتر برای یک پردازنده i5 یا i7 هزینه کنید. گرچه اگر از PC خود برای کارهایی مانند چک کردن ایمیل ، انجام امور بانکی ، مطالعه اخبار و دانلود کردن موسیقی استفاده می کنید پردازنده Core i3 ارزان قیمت تر هم این کارها را برای تان انجام می دهد.

یک فاکتور دیگر در این مقوله این است که دائما برنامه های بیشتری با سازگاری چند فرمانه ( multithread ) عرضه می شوند. این یعنی این برنامه ها می توانند از بیش از یک هسته CPU برای پردازش یک تک فرمان استفاده کنند. بنابراین همه چیز سریع تر انجام می پذیرد. به عنوان مثال بعضی از نرم افزاهای ویرایش تصاویر و برنامه های ویرایش ویدئو چند فرمانه هستند. هر چند مرورگر اینترنتی که که برای دسترسی به Netbank یا ایمیل خود استفاده می کنید چند فرمانه نیست و در آینده نزدیک هم بعید است که این اتفاق بیافتد.


برگرفته از سایت http://pishnehad.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی