عنوان بنر
هاست رايگان هاست رايگان

شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی

DEPARTMENT OF COMMERCE NOOROLHODA

با سلام .شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی نمایندگی گوشی های لنوو و شرکت نداگستر در اصفهان.با توجه به اینکه گوشی های لنوو در اول راه معرفی خود می باشند و قیمت های بسیار مناسبی نسبت به امکانات خود دارند در نظر داریم تا محصولات خود را با قیمت مناسب جهت عرضه در سطح استان اصفهان و دیگر استانها ارائه نماییم.
لازم به ذکر است سایت این مجموعه تا چند ماه آینده راه اندازی می شود و شما می توانید از این پس مشخصات و اطلاعات محصولات مورد نیازتان را از این سایت تهیه نمایید.
با تشکر
مدیریت شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی

طبقه بندی موضوعی
يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۶:۵۶ ب.ظ

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

گونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟ از کجا باید شروع کنیم و چطور باید برنامه نویسی رو یاد بگیریم؟ اینا سوال هایی هستند که دانشجویان کامپیوتر و یا کسانی که به برنامه نویسی علاقه مند شده اند زیاد میپرسند. ما در این مقاله قصد داریم به زبان ساده به تمام سوال های شما برای شروع برنامه نویسی جواب بدهیم. پس اگر آماده اید، با ما همرا باشید

 این مقاله برای کسانی که میخواهند تازه وارد دنیای برنامه نویسی شوند بسیار مفید خواهد بود، بنابراین اگر شما یک برنامه نویس هستید و میخواهید حرفه ای تر شوید پیشنهاد میکنیم «چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟» را مطالعه کنید. هرچند خواندن این مقاله نیز خالی از لطف نیست.

چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟

خب برنامه نویس آینده، به دنیای برنامه نویسی خوش آمدی. اجازه بده اولین نفری باشم که برنامه نویس شدنت رو بهت تبریک میگه چراکه وقتی شما اینجا هستید و در حال خوندن این مقاله، یعنی شما اولین گام رو برای برنامه نویس شدن برداشتید. ما هرچیزی برای شروع نیاز هست رو بررسی کردیم و به سوالاتی که در سر داری مثله سوالات زیر رو در ادامه جواب دادیم:

برای شروع برنامه نویسی از کجا شروع کنم؟

بهترین زبان برنامه نویسی چیست؟ (#C یا PHP، VB یا ASP و Java یا ++C )

برای یادگیری برنامه نویسی کدوم راه بهتره؟ کتاب، جستجو در اینترنت، کلاس های برنامه نویسی یا فیلم های آموزشی

 

برای شروع برنامه نویسی از کجا شروع کنم؟

شما اولین گام رو برداشتید حالا بهتره با توجه به علاقتون و اطلاعاتی که بهتون میدم تصمیم بگیرید تو چه حوزه ای میخواهید وارد بشید و برنامه نویسی کنید. میدونید برنامه نویسی بیشتر از اون چیزی که فکرشو میکنید گسترده هست و هر کس بهتره بجای اینکه تو همه حوزه ها یک دستی داشته باشه، فقط توی یک حوزه خاص و شاید بهتر باشه بگم یک زبان برنامه نویسی خاص متخصص باشه. این رو به عنوان یک اصل پایه در نظر داشته باشید.

 

در حالت کلی حوزه های برنامه نویسی رو میشه به چند دسته دسکتاپ، وب و موبایل تقسیم کرد، حوزه برنامه نویسی خودتون رو مشخص کنید

برنامه نویسی دسکتاپ در واقع برنامه نویسی تمام برنامه های کاربردی که توی کامپیوترامون میتونه نصب و اجرا بشه رو شامل میشه مثله نرم افزارهای انبار داری، حسابداری، اتوماسیون های اداری و …. تو این حوزه میشه برای سازمان ها، شرکت ها برنامه هاشون رو نوشت اما چون اونها اکثرا با شرکت های بزرگ برنامه نویسی قرارداد دارند شما میتونید به عنوان یک برنامه نویس توی یکی از این شرکت های برنامه نویسی کار کنید و حقوق ماهیانه بگیرید که سختی های خودش رو داره. همچنین میتونید برای خودتون پروژه های کوچیک رو بنویسید و بفروشید که این کارهم درآمدش و آیندش واقعا نامشخصه . در حال حاظر داشتن یک شغل مناسب تو این حوزه کمی سخته اما همیشه کار برای افراد خلاق هست.

برنامه نویسی وب از طراحی وب سایت ها تا نوشتن برنامه های تحت وب رو شامل میشه. برنامه نویسی تو این حوزه خیلی لذت بخشه. کارهای که شما تو این حوزه انجام میدین رو خیلی ها میبینند. شما میتونید به راحتی برای خودتان و یا خیلی از شرکتها کار کنید. هرچند در حال حاظر تقریبا هر سازمان، شرکت و شخصی یک وب سایت دارد و همچنین تعداد برنامه نویسان این حوزه خیلی زیاد هست اما برنامه نویسان وب با استفاده از خلاقیت و پشتکارشون میتونند براحتی گلیمشون رو از آب بکشند بیرون.

برنامه نویسی موبایل شامل برنامه نویسی نرم افزارهایی میشه که توی گوشی های موبایل و تبلت ها میتونید نصب و اجرا کنید. در حال حاظر برنامه نویسان موبایل آینده خیلی خوبی دارند. شما تو این حوزه خیلی میتونید پیشرفت کنید و چون قطعا توی چند ساله آینده دنیا به سمت موبایل پیش خواهد رفت، هر شرکت یا سازمان یک اپلیکیشن خاص خودش که روی موبایل نصب میشه رو خواهد داشت. پس شما میتونید به عنوان یک برنامه نویس موبایل تو شرکتهای برنامه نویسی یک حقوق ماهیانه نسبتا خوب داشته باشید و اگرهم بخواهید بصورت مستقل کار کنید با داشتن ایده های خوب درآمد خوبی خواهید داشت.

 

کدوم بهتره؟ برنامه نویسی دسکتاپ، وب و یا موبایل؟

خب حالا وقت تصمیم گیری هست. بهتره با توجه به علاقتون همین حالا تصمیم بگیرید توی کدوم حوزه برنامه نویسی میخواهید کار کنید. اگر از من بپرسید کدوم حوزه برنامه نویسی رو انتخاب کنم؟ بدون هیچ چون و چرا برنامه نویسی موبایل رو پیشنهاد میدم. شاید اگه چند سال پیش کسی از من این سوال رو میپرسید من برنامه نویسی وب رو پیشنهاد میدادم. چرا برنامه نویسی موبایل؟ واضح هست علتش ظهور گوشی های هوشمند و دنیای آینده که بصورت موبایل خواهد بود. تعداد زیاد مشتریانی که حتی برای فروش یک اپلیکیشن ساده با آنها مواجه هستید میتونه درآمد خوبی برای شما داشته باشد. ما در «بررسی درآمد برنامه نویسان ایرانی اندروید» با آوردن مثال های واقعی میزان درآمد برنامه نویسان اندروید رو تشریح کردیم. همچنین در «چرا باید برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرم؟» تمامی مسائل مرتبط به  برنامه نویسی موبایل و اندروید با جزویات بیان کردیم که پیشنهاد میکنیم اگه میخواهید وارد حوزه برنامه نویسی موبایل شود حتما آنها را مطالعه کنید.

یکبار دیگر میگم تصمیم با خود شماست و بهتره با توجه به علاقت حوزه کاری خودت رو مشخص کنی. بعد از این باید سراغ یادگیری یک زبان برنامه نویسی بریم. ما در قسمت بعدی به شما بهترین زبان های برنامه نویسی رو برای شروع معرفی میکنیم.

 

بهترین زبان برنامه نویسی چیست؟

اگر از هرکسی در هر کجای جهان که کمی برنامه نویسی سرش میشود بپرسید که بهترین زبان برای شروع برنامه نویسی چیست؟ بدون شک جوابش C یا C++ خواهد بود.سی را میتوان یک زبان مادر دانست بطوری که خیلی از زبان های کنونی از این زبان متولد شده اند. برای شروع پیشنهاد ماهم سی یا سی پلاس پلاس است البته نیاز نیست همه چیز را یاد بگیرید در ابتدا بهتره مفاهیم کلی مثله متغیرها، انواع داده ها، آرایه ها، دستورات کلیدی مهم، تابع نویسی، کلاس ها، ارث بری، اشارگرها و امثال اینها رو یاد بگیرید. چون این مفاهیم در همه زبان های برنامه نویسی وجود دارند و شما را آماده یادگیری زبان اصلی که میخواهید با آن کار کنید میکند.

زبان های برنامه نویسی

با توجه به حوزه برنامه نویسی خودتان باید یک زبان برنامه نویسی که بتواند نیازهایتان را براحتی برآورده کند انتخاب کنید. ما در آسایاد قبلا در مقاله « بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۵ کدام است؟ » بهترین زبان های برنامه نویسی را بررسی کردیم و لیستی را برای یادگیری پیشنهاد داده ایم. حالا نوبت شما هست که با توجه به نوع کار و علاقتان زبان برنامه نویسی مورد نظرتان را برای شروع یادگیری انتخاب کنید.

* برای اینکه بهتر بتوانید با توجه به سلیقه و نیازتان زبان مناسب خود را پیدا کنید ما یک اپلیکیشن ساده برای تعیین زبان برنامه نویسی مناسب برای یادگیری رو برای شما دوست خوبم فراهم کردیم. پیشنهاد میکنیم حتما آزمایش کنید. با چند سوال ساده، زبان برنامه نویسی مناسب شما رو، بهتون پیشنهاد میده. این عالیه :)

 

اما ممکن سوالات زیر برای شما هم پیش بیاید:

 

#C یا VB کدام یک بهتر است؟

یکی از سوالاتی که اکثر برنامه نویسان دسکتاپ با آن درگیرند این است که #C بهتر است یا VB ؟ واقعیت این است هیچ فرقی نمیکند هر دو کارتان را راه میاندازند. اما به نظر من #C بهتر است چون شما یک زمینه از C دارید و این کار را برایتان خیلی راحت میکند. بررسی ها هم نشان میدهد که برنامه نویسان #C جایگاه تقریبا بهتری نسبت به VB دارند.

 

PHP یا ASP.Net کدام یک بهتر است؟

این سوال را خیلی از برنامه نویسانی که میخواهند در حوزه وب برنامه نویسی کنند میپرسند که PHP بهتر است یا ASP ؟ بدون هیچ چون و چرا من PHP را برای یادگیری پیشنهاد میدهم. هرچند دلایلم را قبلا در پست «بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری در سال ۲۰۱۵ کدام است؟  – قسمت PHP» گفته ام اما اینبار تاکیدم براین است که یادگیری PHP خیلی آسان است و از برنامه نویسی با آن لذت خواهید برد.

 

برای اندروید برنامه نویسی کنم یا IOS؟

برنامه نویسانی که میخواهد در حوزه موبایل کار کند نیز بین اندروید و IOS میتوانند تردید پیدا کنند. این سوال جوابش واقعا مشخص است: خب مسلم است اندروید! بیش از ۸۰ درصد گوشی های هوشمند سیستم عامل اندروید دارند و در ایران این رقم تا ۹۰ درصد  افزایش پیدا کرده. آینده اندروید نیز با حمایت گوگل درخشان است. پس شکی نیست که برنامه نویسی برای اندروید بهتر است. برای نوشتن اپلیکشن های اندروید نیز زبان جاوا را بهتر است یاد بگیرید. زبان جاوا یک زبان دوست داشتنی است و چون شما احتمالا قبلا با سی یا سی پلاس پلاس کار کرده اید کار با جاوا نیز برایتان راحت خواهد بود چون بسیار شبیه بهم هستند.

 

برای یادگیری برنامه نویسی کدوم راه بهتره؟ کتاب، جستجو در اینترنت، کلاس های برنامه نویسی یا دیدن فیلم های آموزشی؟

شاید از هر کسی که اکنون برنامه نویس است بپرسید با چه روشی توانسته برنامه نویسی را یاد بگیرد به شما جواب های متفاوتی بدهند. بعضی ها روی کتاب تاکید دارند چون معتقند بسیار منسجم است مخالفان نیز یادگیری از روی کتاب را واقعا خسته کننده میدانند. عده ای هم اینترنت را بهترین استاد می دانند چون اعتقاد دارند هرچیزی درآن یافت میشود مخالفان نیز میگوید اینترنت در واقع انبوهی از اطلاعات است که میتواند شما را سردرگم کند همچنین هرکسی میتواند آنها را تولید کرده باشد و معتبر نباشد. یک عده هم رفتن به کلاس های برنامه نویسی رو به دلیل پروژه محور بودند پیشنهاد میدهد، مخالفان این روش یادگیری را استاد محور و متکی به دانش مدرس میدانند. فیلم های آموزشی شرکت های معتبر آموزشی هم روشی که است که بعضی ها پیشنهاد میدهد که در اینجا مخالفان حرفی برای گفتند ندارند. چون تمام ویژگی های خوب روش های قبلی را باهم دارد: منسجم است، بهترین اساتید جهان مدرس آنهایند، ارزان قیمت است و پروژه محور هستند.

روشی را برای یادگیری برنامه نویسی انتخاب کنید که ساده باشد و باعث شود از یادگیری لذت ببرید. اگر از من بپرسید چه روشی را برای یادگیری برنامه نویسی پیشنهاد میدهم بدون شک اولین گزینه من دیدن فیلم های آموزشی شرکت های معتبر است. دلایلم هم این است: بهترین اساتید دنیا و زیر نظر معتبرترین شرکت های آموزشی آنها را تهیه و تولید کرده اند. پروژه محور هستند. کامل و منسجم هستند، میتواند یک دوره کامل از معرفی ابزارهای مورد نیاز تا ساخت یک پروژه را در بر بگیرند و در کل دیدن فیلم از خواندن متن لذت بخش تر است.

 

یادگیری برنامه نویسی را شروع کنید.

زمان آن رسیده که یادگیری برنامه نویسی رو شروع کنید. فک میکنم تا اینجا جواب خیلی از سوالاتون رو گرفتید حالا دیگه نوبت شما هست. لطفا آستین هاتون رو بالا بزنید و شروع به یادگیری کنید.

قبل از نوشتن این مقاله من مقاله های مشابه که در اینترنت وجود داره رو مطالعه کردم متاسفانه همه اونها اینجای کار برنامه نویسان آینده یعنی شما دانشجویان پرشور و علاقه مندان به برنامه نویسی رو به حال خودتون رها کردند. اما من دوس ندارم اینکار رو انجام بدم. ما معتقدیم وقتی شما تا اینجای این مقاله را مطالعه  کرده اید یعنی واقعا میخواهید که برنامه نویس شوید. ما سعی میکنیم تمام آنچه برای ادامه کار نیاز دارید رو برای شما فراهم کنیم. که در حال حاظر تا حدودی در آن موفق بوده ایم:

بنابراین اگه به برنامه نویسی موبایل و اندروید علاقه مند هستید و میخواهید آن را یاد بگیرید کافیه « نقطه شروع یادگیری برنامه نویسی اندروید » رو مطالعه کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۶
شرکت مهندسان جوان رایانه ساز نورالهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی