بازی کابوس دشمن کاری از گروه خاطره سازان
(دسته اندروید)
به نظر می رسد تب و تاب بازی های شوتر یا تیراندازی این روزها دیجیاتو را هم گرفتار خود کرده و روزانه شاهد مطالب گوناگونی از این سبک هستیم. بنابراین تا تنور داغ بود تصمیم گرفتیم نیم نگاهی به بازار داخلی انداخته و یکی از جذاب ترین عناوین شوتر ایرانی را نیز معرفی کنیم.
استودیو بازیسازی خاطره سازان پس از قلقلک احساس نوستالژی بازیکنان با آثار قبلی خود، این بار با کابوس دشمن سراغ ایده ای رفته تا وطن پرستی کاربران را مورد هدف قرار دهد. در این عنوان نقش مدافعی را دارید که وظیفه دارد از خاک ایران در برابر حمله تکفیری ها دفاع کند.
گیم پلی بازی بدین گونه است که قبل از شروع، باید بین هفت شخصیت مختلف مبارز خود را انتخاب نمایید؛ کاراکترهایی که دارای قدرت، سرعت، درجه و سلاح مختلفی هستند. البته در شروع تنها سرباز یکم در دسترس بوده و پس از جمع آوری پول قابلیت خرید آنان را دارید.
اما قبلش بگذارید نکته ای را بگوییم. همان طور که می دانید اسمارت فون ها به دلیل داشتن صفحه لمسی، جولانگاه مناسبی برای سبک شوتر به خصوص اول شخص و سوم شخص، نیستند. برداشت ما این است گروه خاطره سازان نیز با واقف به این موضوع گیم پلی بازی را برنامه نویسی کرده. یعنی چه؟
پس از ورود به میدان نبرد با سیلی از دشمنان مواجه شده و باید با زمان بندی مناسب و حرکت بین کاورهایی که در مناطق وجود دارند، به تکفیری ها شلیک کند. اما نکته اینجاست که هدف گیری به صورت حودکار انجام می گردد.
یعنی شما کافی است روی هر دشمنی می خواهید کلیک کنید تا او به صورت قرمز رنگ مشخص شود. سپس بدون نگرانی از گم کردن هدف، هنگامی که در دیدرس تان قرار داشت به رگبار ببندینش. ایده Auto-Aim یا هدف گیری خودکار برای راحتی بیشتر کاربران بسیار مناسب است.

بازی دارای شش منطقه گوناگون است که هم اکنون سه تای آنان در دسترس اند. متاسفانه با وجود مراحل زیاد، تنوع محیطی در مناطق امکان دارد کمی در ذوق بزند. البته با پیشروی هر چه بیشتر، با دشمنان گوناگونی مواجه خواهید شد.
اما امیدواریم ویژگی به بازی اضافه شود تا خود گیمر هم بتواند به صورت دستی هدف گیری کند. چون برخی از کاربران علاقه مند به چالش های بیشتر هستند. از طرفی چون در هدف گیری خودکار برخی تیرها خطا می روند، پس هدف گیری دستی برای کسانی که دقت را چاشنی کار می کنند، می تواند حتی سودمند باشد.
چون توضیحات بیشتر را به تصاویر محول کرده ایم، همینجا یک جمع بندی کوتاه می کنیم. کابوس دشمن اثری جذابی است و با المان های مثبت خود می تواند گیمر را ترغیب به ادامه بازی کند. اگر از بودن در نقش سربازان خارجی برای دفاع از کشورهایشان خسته شده اید، پیشنهاد می کنیم با تجربه کابوس دشمن لباس مبارزان ایرانی را به تن کرده و از خاک خود دفاع نمایید.

از دید تکنیکی کابوس دشمن اثر قابل احترامی بوده و برای یک بازی موبایل قابل قبول است. علاوه بر این، می توانید با تغییر گرافیک بازی در بخش تنظیمات، بهترین عملکرد ممکن را بگیرید. همچنین موسیقی منو به خوبی با حال و هوای بازی سازگار بوده و صدای شلیک یا برخورد تیر به موانع هم حس و حال واقعی جنگ را به بازیکن می دهند.

هوش مصنوعی در برخی از قسمت های بازی کمی عجیب عمل می کند. به دشمن سمت چپ تصویر نگاه کنید، به جایی که اصلا کسی نیست شلیک می کند. در صورتی که تکفیری سمت راست، هدف گیری درستی دارد.

نواری که در وسط تصویر میبینید میزان انرژی را نشان می دهد. برای انجام هر مرحله نیازمند مقداری انرژی هستید که پس از اتمام آن دو راه دارید: از طریق پول درون بازی انرژی بخرید یا صبر کنید نوار کامل شود.
لینک دانلود:https://cafebazaar.ir/app/com.MemoryMakers.EnemyNightmare/?l=fa
شبگرد: طلوع تاریکی
سبک: اکشن سوم شخص
سازنده: پردیس رایان مهر
پلتفرم: PC
این بازی که با استفاده از موتور بازیسازی UDK ساخته شده، داستان فردی را روایت میکند که بر اثر حادثهای بدنش دچار سوختگی وحشتناکی شده و حافظهاش را هم از دست داده است. همین موضوع باعث میشود با باندپیچی بدنش به شکلی جذاب فقط شبها بیرون برود. سفرهای درونشهری شبانه او، مملو از درگیری با خلافکارانی است که ذره ذره آنچه از یاد رفته است به خاطرش بازمیگرداند. برای روایت این سیر داستانی، از فلاشبک استفاده شده است. از المانهای ثابت بازی هم پناه گرفتن و شلیککردن است که پای ثابت شوترهای سومشخص امروزی است.
همچنین قسمتهایی در قالب QTE نیز طراحی شده و انیمیشنهای نسبتا جذابی هم برای برخوردهای از نزدیک و ناکارکردن دشمنان ساخته شده است. از قدرتهای در دست شبگرد، توانایی مارککردن (علامت زدن) دشمنان در حالت صحنه آهسته و سپس گلولهباران آنهاست.
موسیقی بازی توسط پیام آزادی، از بهترین موزیسینهای بازیهای رایانهای ایرانی کار شده و حضور گویندگان بنامی مانند آقای علیمردانی، در کنار افکتهای صوتی اختصاصی، نوید کاری قدرتمند از این حیث را میدهد. هر مرحله از بازی به یک باسفایت ختم میشود. ساخت این بازی از سال 89، با سرمایه مشترک بین پردیس رایان مهر و بنیاد ملی بازیهای رایانهای آغاز و بهزودی به بازار عرضه میشود. پیشرفت بازی طی این سه سال، واقعا حیرتانگیز است و امید میرود جایگاه درستش را بین مخاطبان ایرانی و حتی خارجی پیدا کند.